Z tego wpisu dowiesz się:
- co to jest bank pomysłów,
- jak zrobić bank pomysłów - dwa sprawdzone sposoby, ich wady i zalety.
- dlaczego warto zrobić bank pomysłów,
- do czego możesz wykorzystać swój bank pomysłów,
- jak zaplanować treści na Social Media, bloga i newsletter korzystając z banku pomysłów.
Bank pomysłów - co to jest? Narzędzie do generowania pomysłów
Co to jest bank pomysłów? Nic innego jak narzędzie, które służy nam do generowania pomysłów. Można śmiało powiedzieć, że tych pomysłów możemy dzięki niemu generować nieskończenie wiele, ponieważ narzędzie jest tak skonstruowane, by dopisywać pomysły do pomysłów i tworzyć bardzo długie ścieżki.
Bank pomysłów to generator pomysłów, który jest bardzo prosty w obsłudze, do którego nie potrzeba nam drogich programów. Wszystko dzieje się na zwykłej kartce papieru (lub w notesie czy też na komputerze. Wedle uznania).
Jak zrobić bank pomysłów? Dwa sprawdzone sposoby
By stworzyć bank pomysłów, potrzebujesz kartkę oraz długopis (to minimum, ale możesz też wziąć kolorowe pisaki, albo laptopa czy telefon, jak wolisz).
Bank pomysłów - lista pomysłów
Na początek zajmiemy się trudniejszą wersją. Jak zrobić bank pomysłów krok po kroku? Najpierw spójrz na instrukcję, a później na przykładową listę pomysłów, którą przygotowałam.
- Weź kartkę i długopis (lub inne wybrane narzędzie).
- Na górze kartki zapisz główną myśl przewodnią.
- Od numerów wypisz pomysły, na które dzieli się główna myśl. Zostaw po każdym trochę miejsca.
- Od myślników dopisuj mniejsze pomysły, inspiracje, myśli.
- W nawiasach rozwijaj te pomysły dalej.
Zalety i wady listy pomysłów
Zaletą listy pomysłów jest łatwy pogląd na to, ile tych pomysłów rzeczywiście jest. Wszystko jest od razu uporządkowane i widoczne na pierwszy rzut oka. Można ją wykorzystać przy projektach, które mają z góry narzuconą ilość "pomysłów" np. esej argumentacyjny, w którym muszą znaleźć się dokładnie 3 argumenty.
Wadą z pewnością jest to, że z czasem coraz trudniej dopisywać kolejne pomysły, bo przestają się one mieścić w wyznaczonym (zostawionym) miejscu. Dlatego warto spróbować drugiej metody, która sprawdzi się w tej sytuacji o wiele lepiej.
Bank pomysłów - mapa myśli
Mapa myśli to prostsza i wygodniejsza metoda na stworzenie banku pomysłów, który może się rozrastać niemal w nieskończoność (ogranicza cię tylko wielkość kartki, ale i to można obejść). Jak zrobić bank pomysłów - mapę myśli - krok po kroku?
- Na środku kartki zapisz główną myśl przewodnią. Zaznacz go wyraźnie (np. zapisz grubym pisakiem, podkreśl, weź w chmurkę).
- Dookoła zapisz główne pomysły, na które się ona dzieli. Dorysuj strzałki od myśli przewodniej do tych pomysłów.
- Zapisuj dookoła głównych pomysłów mniejsze pomysły, myśli, inspiracje i dorysowuj strzałki.
- Możesz tak robić w nieskończoność (jeśli braknie ci miejsca, możesz dokleić kartkę, albo przenieść jedną część na inną kartkę i tam rozpisywać dalej).
Zalety i wady mapy myśli
Zaletą mapy myśli jest to, że można ją rozbudowywać w nieskończoność, a dopisywanie kolejnych mniejszych pomysłów nie jest problemem. Możesz także dopisywać większe pomysły w pustych miejscach. Nie masz ograniczonej przestrzeni.
Wadą może być to, że nie widzimy, ile dokładnie pomysłów wymyśliłyśmy i musimy je później uporządkować.
Bank pomysłów - korzyści
Korzyści z tworzenia banku pomysłów jest kilka:
- nie musisz martwić się, że o czymś zapomnisz (ile razy zdarzyło ci się zapomnieć o genialnym pomyśle?),
- możesz na podstawie jednego pomysłu generować kolejne i kolejne, a w ten sposób zapewnić sobie bazę pomysłów na długi czas,
- możesz stworzyć bazę pomysłów do różnych prac i projektów, które będziesz wykorzystywać przy okazji tego samego/podobnego tematu,
- możesz zaplanować treści na Social Media, bloga i newsletter na wiele tygodni do przodu,
- możesz stworzyć bazę pomysłów w wielu różnych dziedzinach życia.
Do czego możesz wykorzystać bank pomysłów?
Swój bank pomysłów możesz wykorzystywać na różne sposoby oraz do różnych celów:
- do pisania wszelkich tekstów, prac, artykułów (np. tekstu na bloga, pracy licencjackiej, eseju, artykułu na stronę internetową),
- do planowania treści na bloga, Instagram, newsletter oraz na inne platformy,
- do planowania rozwoju,
- do wprowadzania nowych nawyków,
- do tworzenia jadłospisów...
Możliwości wykorzystania banku pomysłów jest naprawdę multum i nie sposób je wszystkie wymienić. Tak naprawdę ogranicza cię tylko wyobraźnia oraz twoje własne potrzeby. Sama takie banki pomysłów stworzyłam do planowania treści na bloga, Instagram, newsletter, a także do planowania rozwoju czy też nawyków, które chcę wprowadzić.
Planowanie treści na Social Media
Planowanie treści na Social Media może być bardzo proste, gdy już stworzysz swój bank pomysłów. Dzięki wypisaniu wszystkich myśli, inspiracji, pomysłów, możesz sprawdzić, w jakiej tematyce najbardziej chcesz tworzyć, co najbardziej interesuje ciebie i twoich odbiorców, a także ile tych pomysłów masz i na jak długo ci wystarczą.
Pewnie nie raz ci się zdarzyło, że kompletnie nie wiedziałaś, o czym chcesz pisać. Też tak miałam. Teraz, gdy korzystam z banku pomysłów, potrafię moje treści zaplanować nawet na 5-6 tygodni do przodu i nie mam problemu z tym, że skończą mi się pomysły. Przy okazji mogę także tworzyć na zapas, bo dokładnie wiem, co i kiedy powinno powstać.
By zaplanować treści na Social Media z bankiem pomysłów, powinnaś:
- Stworzyć bazę, z której będziesz czerpać. Możesz skorzystać z jednej z dwóch metod tworzenia banku pomysłów.
- Następnie wybierz główną tematykę twoich treści (u mnie to: dbanie o siebie oraz ułatwianie życia).
- Zaplanuj, kiedy chcesz publikować i jakie masz moce przerobowe (np. 1-2 teksty tygodniowo, 4 publikacje na Instagramie, czy też newsletter co 2 tygodnie).
- Zdecyduj, czy tematyka ma się przeplatać (jeśli, tak jak ja, masz ich więcej niż jedną). Jeśli tak - kiedy, w jaki sposób.
- Ustal, w które dni chcesz publikować (u mnie są to poniedziałki i czwartki na blogu, poniedziałki, środy i soboty na Instagramie oraz soboty na newsletterze).
- Wybierz pomysły, które chcesz zrealizować najszybciej, a następnie dopisuj w poszczególne dni kolejne pomysły z twojej listy.
Możesz w ten sposób ustalić sobie plan treści na tyle czasu, ile tylko chcesz (i na ile masz pomysłów). U mnie to 5-6 tygodni, w zależności od medium.
Przez ten czas możesz zapisywać następne luźne pomysły, które później wykorzystasz w następnym banku pomysłów. I tak w nieskończoność.
Tworzyłaś kiedyś bank pomysłów? Jeśli tak - w jakim celu? Jeśli nie - jaki stworzysz swój pierwszy?
Trzymaj się ciepło i do zobaczenia!
Ps. Dostałaś już ode mnie prezent?
Ja, kiedy mam jakiś pomysł na wpis, a wiem, że go od razu nie zrealizuję to zapisuję na karteczce albo w kopii roboczej na bloggerze :D
OdpowiedzUsuńSuper! :)
Usuń